Режисер Орест Смілянець: Найкраща кіноосвіта – просто знімати за будь-яких обставин

Молодий київський режисер Орест Смілянець не перестає дивуватися з реакції глядачів на свої фільми. Його 46-секундний фільм «Мир» став фіналістом фестивалю соціальної відеореклами Molodiya Festival: організатори назвали його одним з найестетичніших, журі дали найвищі оцінки, а половина глядачів не зрозуміла. Режисер розповів про те, як кіно стало частиною його тіла і що з того буде далі.
04 серпня 2015, 14:00

Орест Смілянець

Орест Смілянець

Існує думка, що біографія режисера починається з його першого фільму. Пригадую, що довго виношував ідею дебютної роботи, шукав техніку і людей, навіть музичні гурти. Проводив доволі серйозні по змісту кастинги. Скажу відверто, навіть зараз так не заморочуюсь. Але тоді, попри значні зусилля, довгий час нічого не клеїлось. До тих пір, поки у мене не з’явилась власна камера. Вона подарувала свободу від багатьох обставин.

Є ідея, але актора нема - береш і викручуєшся з цієї ситуації. І знімаєш.

Є актор, але нема ідеї - придумуєш майже все на ходу. І знімаєш. Головне, що є камера. Відтепер це частина твого тіла.

Знімати за будь-яких обставин - такий девіз я обрав на декілька найближчих років. Це найкраща освіта, по-моєму. Вона дозволяє знайти свій почерк і зберегти його.

Той самий парадоксальний фільм - "Мир"

Так от, мій перший фільм був про безпритульного. Цей фільм мало хто бачив, і слава богу. Трохи згодом, я зібрав зі свого театру знімальну групу і ми вирішили взяти участь у зйомці короткометражки для фестивлю швидкого кіно. Головним правилом було зняти фільм за один день. Потім всіх запросили в кінотеатр на перегляд. Реакція залу на твій фільм - це незабутнє відчуття. Я зрозумів, що вже нікуди не подінусь від кінематографу. Це було більше трьох років тому. З тих пір вдалось відзняти понад  150 робіт різного жанру. В більшості з них, крім мене, у виробничому процесі ніхто участі не брав. Такий темп роботи дозволив освоїти основні технічні деталі зйомки та обробки матеріалу. Я вважаю це хорошим досвідом і вдалим збігом обставин. Зараз поступово зменшую темп і намагаюсь переходити від технічних моментів до продуктивнішої роботи на майданчику та розробки більш продуманого сценарію.

Завдячую друзям, які завжди заповнюють знімальний майданчик своєю енергетикою та талантом. Це Ксенія, Сергій, Наташа, Тімур, Сергій, Настя та інші. Вони наче копія мене у різних характерах. Зараз ми знімаємо фільми на основі слова глядача. Це теж колосальний досвід, який потребує більше зусиль, ніж можна передбачити.

Орест Смілянець

Почуваюсь дивно, коли розумію, що камера нового айфону знімає краще за мою стареньку дзеркалку. З кожним роком можливість робити контент стає все доступнішою. Але, все-таки, більшість ідей зникають або змінюються у випадку зйомки кіно без бюджету. Це все одно, що ти художник, який видряпує пальцями картини на стіні. Тобто це цілком реально, але приходить час, коли зрозумієш, що навчився зображати свої ідеї і що вже пора придбати хороші фарби.

Думаю, що саме для пошуку нових людей, можливостей і неорданарних робіт організовують такі фестивалі, як Molodiya Festival. У мене з ним пов’язана не одна цікава історія. Робота «Мир» стала фіналістом минулорічного фесту. Тішить, що люди, яким вдалося її побачити, не можуть віднести «Мир» до якогось більш-менш конкретного жанру. Чи це художній фільм-експеримент чи відеоарт чи соціальна реклама чи найкоротша в світі документалка - не ясно. Мир та й все. Було цікаво послухати, як глядачі розуміють роботу. Більшість з тих думок мені і в голову не приходили. Глядач, який дивує тебе твоєю ж роботою - ось, чого очікуєш найменше. Знятий «Мир» дуже просто, хіба що за монтажем та ефектами довелося трохи посидіти. Більше розповідати тут нічого - треба дивитись.

Круто, що організатори Molodiya Festival постійно розвивають своє дітище і дружньо спілкуються з усіма учасниками. Ти не відчуваєш пафосу чи напрягу. Ти знаєш, що прийшов туди, куди слід. У свою тарілку.

Зараз уже здається, що я народився з камерою в руках і все життя мріяв знімати кіно. Не уявляю себе без цього. Залишається тільки реалізовувати нові, непередбачувані сюжети.


молодія фестиваль

Про Molodiya Festival

На початку жовтня цього року в Києві пройде четвертий фестиваль соціальної відеореклами Molodiya Festival. Фестиваль традиційно збере молодих режисерів з усієї України та авторитетне журі.  Наразі триває прийом конкурсних робіт, котрі змагатимуться за призовий фонд у понад 40 000 грн та призи від партнерів.

Сюжети реклам, котрі потрапляють у шорт-лист фестивалю найрізноманітніші – від допомоги армії до етичного ставлення до тварин. Багато фільмів присвячені екології загалом і популяризації велосипедів зокрема. Щороку не обходиться і без традиційних тем: безпечний секс, шкода алкоголю, профілактика туберкульозу. Також у своїх коротких фільмах сучасні режисери закликають не носити хутра та відмовитись від м’яса, частіше навідувати батьків і бабусь, і менше сидіти в соцмережах.

Щороку на фестиваль надходить кількасот робіт, з них до фіналу потрапляють близько сорока, а переможців обирає авторитетне журі, серед котрого режисери Михайло Іллєнко, Олександр Шапіро, Любомир Левицький, голова Держкіно Пилип Іллєнко, кінокритик та відник авторської програми на “1+1″ «Арґумент-Кіно» Володимир Войтенко, а також теле- і кінокритики. Крім грошової винагороди, найкращі ролики потрапляють в ротацію на телеканали та демонструються під час мандрівного фестивалю містами України. 

Призовий фонд цьогорічного Molodiya Festival становить більш як 40 000 грн. Роботи на будь-яку соціальну тематику змагатимуться за головний приз у 10 000 грн (1 місце); друге і третє місця - 6 000 грн та 4 000 відповідно.

Також роботи змагатимуться за спеціальні відзнаки та грошові винагороди від наших партнерів: категорія "Активні Громадяни" від Британської Ради в Україні", категорія "Гендерна рівність" від Фонду ім. Гайнріха Бьолля в Україні; спеціальна від знака від Чеського центру у Києві; спеціальна відзнака "Велосипед – мій транспорт" від Асоціації велосипедистів Києва, "Помаранчевого ровера" та VELIKI.UA; спеціальна відзнака від "Перекотиполя" та "Mitre" за кращий ролик на тему спорту та спортивної інфраструктури.

Дедлайн подачі робіт - 15 вересня.

Вимоги до відео: формати mkv, mov, mpg4; хронометраж - до 1 хв.; кількість робіт від одного/однієї учасника/учасниці – необмежена.

Заявка на сайті: www.molodiya.com.ua

Енергетична незалежність: кому і що було вигідно

Підписання українським Мінпаливенерго угод із Росією на постачання газу та вугілля справляє враження дежавю. І не так сам факт закупівлі, як його аргументація: "вигідна ціна"

Детектор

Контроль обіцянок

Петро Порошенко:

Слід створити дієві механізми громадського, правового і політичного контролю за діями влади

Люстратор

Роман Насіров Голова Державної фіскальної служби України

Фізіогноміка

Фізіогномічний аналіз Віктора Муженка Начальника Генерального штабу ЗСУ

Запитання до:

Прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана

Чи не означатиме ухвалення змін до Конституції восени 2015 порушення конституційних прав тих громадян, які проживають на непідконтрольних Україні територіях?